Η Eιδική Παιδαγωγός Ιωάννα Βυθούλκα μας φέρνει αντιμέτωπους με τις δυσκολίες που έχουν οι μαθητές να οργανώσουν το διάβασμά τους και μας παρουσιάζει τεχνικές για πιο εύκολη μελέτη, εν όψει Πανελληνίων και όχι μόνο. Καλό διάβασμα!

 

Ο Γιάννης, μαθητής της Α’ Γυμνασίου επιστρέφει μετά το σχολείο σπίτι. Μπαίνει μέσα, πετάει την τσάντα στο πάτωμα και γευματίζει με την υπόλοιπη οικογένεια. Κατόπιν χαλαρώνει στην τηλεόραση βλέποντας την αγαπημένη του σειρά (18η επανάληψη). Κατά τις 3.30 η μαμά δίνει το πρώτο σήμα για το διάβασμα. Ο Γιάννης την αγνοεί και συνεχίζει να χαλαρώνει μπροστά στο κουτί που μιλάει παίζοντας ταυτόχρονα κι ένα συναρπαστικό παιχνίδι στο p.s.p. Κατά τις 5 έρχεται το δεύτερο σήμα από τη μαμά πιο έντονο κι αυστηρό αυτή τη φορά. <<Πότε θα στρωθείς στο διάβασμα επιτέλους?>> Αφού λογοφέρουν με αρκετή ένταση και θυμό για κάμποση ώρα ξεθάβοντας και διάφορα άσχετα παράπονα έτσι για την εκτόνωση, ο Γιάννης πηγαίνει στο δωμάτιό του κλείνοντας με μεγάλη δύναμη την πόρτα. Το γραφείο του βομβαρδισμένο τοπίο! Χώρος μόνο για τον υπολογιστή που δεσπόζει στη μέση. Βήματα μηχανικά κι αστραπιαία: άνοιγμα υπολογιστή, internet, facebook, chat με φίλους. <<Gianni kratisou bgike paixnidi fovero, kainourio!!!>> <<OMG! Steile link file mou>> Πόσο γρήγορα περνάει η ώρα όταν περνάς καλά, πήγε κιόλας 8 κι ο Γιάννης δεν έχει ανοίξει βιβλίο ακόμα…. Σας θυμίζει κάτι;

Είναι πολύ σημαντικό για τους μαθητές από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικού, να αναπτύξουν δεξιότητες κατάλληλες που θα τους βοηθήσουν να διαβάζουν για το σχολείο με τρόπο ευχάριστο κι αποτελεσματικό.

 Ποιες είναι οι βασικές αυτές δεξιότητες που χρειάζεται να αναπτύξει ο μαθητής ώστε να το επιτύχει;

Πρώτα απ’ όλα είναι η οργάνωση του χώρου. Ένας χώρος κατάλληλα διαμορφωμένος για μελέτη προσφέρει έμπνευση στο μαθητή και τον προδιαθέτει θετικά σε σχέση με το διάβασμα για το σχολείο και όχι μόνο. Πιο ειδικά, για την καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας είναι απαραίτητο για το μαθητή να έχει ένα γραφείο στο δικό του χώρο όπου θα μπορεί να απομονώνεται για να κάνει τις εργασίες του. Αυτό θα ενισχύσει τόσο την αυτονομία του όσο και τη συγκέντρωσή του, αφού θα διαβάζει με ησυχία χωρίς ερεθίσματα που θα του αποσπούν την προσοχή.

Τι γίνεται στην περίπτωση που ο μαθητής δεν έχει δικό του χώρο;

Σε αυτήν την περίπτωση μπορεί να επιλέξει μαζί με τους γονείς του ένα χώρο μέσα στο σπίτι, ο οποίος θα οριστεί ως χώρος διαβάσματος και για τις ώρες που θα απασχολείται με τη μελέτη του θα τηρούνται από τα λοιπά μέλη τη οικογένειας οι κανόνες ησυχίας.

Πως περιγράφεται ένας χώρος κατάλληλα διαμορφωμένος για μελέτη;

Είναι πολύ σημαντική η οργάνωση του γραφείου. Ένα γραφείο ακατάστατο, γεμάτο περιττά αντικείμενα, βιβλία και φωτοτυπίες κάθε λογής, παιχνίδια, φαγητά, κάλτσες, και τη γάτα του σπιτιού (μου έχει συμβεί σε γραφείο μαθητή μου), δε σε προδιαθέτει για διάβασμα. Αντιθέτως, δημιουργεί αισθήματα δυσφορίας και αναβλητικότητας. Για το λόγο αυτό, το γραφείο χρειάζεται να είναι πάντα τακτοποιημένο, καθαρό και να χρησιμοποιείται κυρίως για το διάβασμα κι όχι για φαγητό ή παιχνίδι. Τα αντικείμενα που βρίσκονται εκεί πρέπει να είναι λίγα και τα απολύτως απαραίτητα, όπως: το σχολικό πρόγραμμα σε κάποιο εμφανές σημείο, μια μολυβοθήκη (όχι πολύ φορτωμένη) κι ένα ρολογάκι για το χρόνο. Η σχολική τσάντα είναι καλό να έχει συγκεκριμένη θέση, κατά προτίμηση δίπλα στο γραφείο.

 Ποια άλλη δεξιότητα θεωρείς πως είναι σημαντική για το διάβασμα;

Λαμβάνοντας υπόψιν το φορτωμένο καθημερινό πρόγραμμα που έχουν στις μέρες μας οι περισσότεροι μαθητές είναι εξαιρετικά βοηθητικό το να μπορούν να οργανώνουν επαρκώς το χρόνο της μελέτης τους. Ένα καλό ξεκίνημα είναι η δημιουργία ενός εβδομαδιαίου προγράμματος εξωσχολικών δραστηριοτήτων (π.χ. Φροντιστήριο, ποδόσφαιρο, μπαλέτο κ.λ.π.). Στο πρόγραμμα αυτό μπορεί να εντάξει και το διάβασμα, όπως επίσης και την ώρα της χαλάρωσης και του παιχνιδιού. Με τον τρόπο αυτό ο μαθητής ξέρει τι έχει να κάνει μέσα στη μέρα, μαθαίνει να υπολογίζει καλύτερα το χρόνο του, ολοκληρώνει τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων του σε λογικά χρονικά περιθώρια κι έχει χρόνο να χαλαρώσει. Επιπροσθέτως, αν οι δεξιότητες αυτές καλλιεργηθούν σωστά, θα φανούν πολύτιμες και στην ενήλικη ζωή του μαθητή.

Παρακάτω ακολουθούν κάποια απλά βήματα που μπορεί να ακολουθήσει ένας μαθητής πριν ξεκινήσει το διάβασμα για το σχολείο.

1) Αδειάζει τη σχολική τσάντα από τα βιβλία της προηγούμενης ημέρας και τα τοποθετεί στα ράφια, συρτάρια κλπ.

2) Κοιτάζει το σχολικό του πρόγραμμα και βρίσκει τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.

3) Ελέγχει τι έχει να μελετήσει σε καθένα από αυτά.

4) Αποφασίζει με ποια σειρά θα τα κάνει και δημιουργεί ένα πρόγραμμα διαβάσματος το οποίο και σημειώνει σε ένα τετραδιάκι μόνο για αυτή τη χρήση.

5) Υπολογίζει πόσο χρόνο θα ασχολειθεί με κάθε μάθημα και το σημειώνει και αυτό.

6) Αποφασίζει πόσα διαλειμματάκια θα κάνει (κατά προτίμηση 2-3 και 5λεπτα)

7) Υπενθυμίζει στην υπόλοιπη οικογένεια πως είναι ώρα για διάβασμα και θα χρειαστεί ησυχία.

8) Κάθεται στην καρέκλα του και ξεκινά! Κάθε φορά που ολοκληρώνει ένα μάθημα βάζει ένα τικ δίπλα για να ξέρει τι έχει ολοκληρώσει.

 

Ιωάννα Βυθούλκα-Μαγκιόρου Καθηγήτρια Αγγλικών και Ειδική Παιδαγωγός

Πηγή: Ρασιδάκη Χρ., Παντελή Σμ. (1999) Επιτυχία σε πρώτο πλάνο – Πως να κερδίσεις το παιχνίδι στο σχολείο , εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα

Print Friendly

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.