Η παιδίατρος Κλεοπάτρα Χρέλια γράφει στο mamoula.gr για τις βασικότερες ορμόνες που παράγονται στο σώμα μας και εξηγεί γιατί τις χρειαζόμαστε…

 

Η Ορμόνη είναι χημική ουσία που παράγεται στον οργανισμό, κυκλοφορεί στο αίμα και έχει ειδική ρυθμιστική δράση στη δραστηριότητα συγκεκριμένων κυττάρων ή οργάνων του σώματος.Τα όργανά μας παράγουν ορμόνες, που ελέγχουν ποικίλες δραστηριότητες του οργανισμού μας, όπως η αναπαραγωγή, ο μεταβολισμός, η ανάπτυξη.

Εγκέφαλος

Κορτιζόλη (του στρες) Όταν νιώθουμε ότι κινδυνεύουμε ή βιώνουμε συνθήκες ψυχολογικής ή σωματικής πίεσης, ο υποθάλαμος, που βρίσκεται στον εγκέφαλό μας, δίνει εντολή να παραχθεί κορτιζόλη από τα επινεφρίδια. Ωστόσο, τα υψηλά επίπεδά της για μεγάλο χρονικό διάστημα συμβάλλουν στην εξάντλησή μας, αλλά επηρεάζουν και την κατανομή του λίπους στο σώμα.

Μελατονίνη (του ύπνου) Παράγεται από την επίφυση. Η σύνθεση και έκκρισή της ενεργοποιούνται από το σκοτάδι και απενεργοποιούνται από το φως και έτσι βοηθά τον οργανισμό μας να γνωρίζει πότε είναι ώρα να κοιμηθούμε και πότε να ξυπνήσουμε. Έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενισχύει την άμυνά μας και τα χαμηλά επίπεδά της έχουν συνδεθεί με παχυσαρκία, διαβήτη και καρκίνο.

Κατάλληλες συνθήκες ύπνου:

* θερμοκρασία του δωματίου γύρω στους 20 βαθμούς

* Κλείνουμε όλες τις πηγές φωτός και τραβάμε τις κουρτίνες

* Δεν πέφτουμε για ύπνο με άδειο στομάχι, γιατί η υπογλυκαιμία προκαλεί την έκκριση ορμονών.

Ενδορφίνες (της ευτυχίας) Παράγονται κυρίως στην υπόφυση και τον υποθάλαμο, αποτελούν την κύρια ομάδα των ενδογενών οπιοειδών και όταν συνδέονται με ειδικούς νευροϋποδοχείς μπλοκάρουν το μήνυμα του πόνου στο νευρικό σύστημα. Η κατανάλωση σοκολάτας σε λογικές ποσότητες και η μουσική μάς κάνουν να αισθανόμαστε καλύτερα.

Σεροτονίνη (της καλής διάθεσης) Είναι υπεύθυνη για τη διάθεση και τη μνήμη μας Η άσκηση και η έκθεση στον ήλιο αυξάνουν τα επίπεδα της σεροτονίνης και βρίσκεται σε αρκετά τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα πουλερικά, τις μπανάνες και τους ξηρους καρπους Ωοθήκες Οιστρογόνα & προγεστερόνη (γυναικείες ορμόνες) Ελέγχονται από τις υποφυσιακές ορμόνες θυλακιοτρόπο (FSH) και ωχρινοποιητική (LH). Ρυθμίζουν την ωορρηξία, την περίοδο και τα δευτερογενή χαρακτηριστικά του γυναικείου φύλου Ελέγχεται με την διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους.

Θυρεοειδής

Τ3 & Τ4 ( θερμοστάτης). Ο θυρεοειδής ρυθμίζει την παραγωγή, τη χρήση και την αποθήκευση ενέργειας σε όλο το σώμα και λειτουργεί σαν τον θερμοστάτη για τα κύτταρα του οργανισμού. Παράγει βασικά 2 ορμόνες, τη θυροξίνη (Τ4) και την τριιωδοθυρονίνη (Τ3). Σήμερα πάνω από 300 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον θυρεοειδή τους και δεν το γνωρίζουν.Πρεπει να περιορίσουμε όσο γίνεται τη χρήση συνθετικών χημικών και πλαστικών. Οταν πχ. παίρνουμε απέξω ζεστά ροφήματα, καλό είναι να αφαιρούμε το πλαστικό καπάκι. Επίσης, μια σωστή διατροφή που περιέχει αρκετές ποσότητες ιχνοστοιχείων και ιωδίου μπορεί να βοηθήσει.

Στομάχι

Λεπτίνη & γκρελίνη (της πείνας) Η πρώτη διατηρεί το βάρος στο γενετικά προκαθορισμένο επίπεδό του. Όταν η συγκέντρωση λίπους ξεπεράσει το προκαθορισμένο επίπεδο, η παραγωγή της αυξάνεται, ώστε να δοθεί η εντολή για μείωση της όρεξης. Όταν η συγκέντρωση λίπους πέσει κάτω από το κανονικό, η παραγωγή της μειώνεται προκαλώντας αύξηση της όρεξης. Η γκρελίνη από την άλλη, βοηθά στην αύξηση της όρεξης. Τα επίπεδά της φαίνεται να ρυθμίζονται κατά τη διάρκεια της ημέρας και να συνδέονται με τις ώρες των γευμάτων. Μόλις φάμε η έκκρισή της σταματάει. Στόχος είναι η αύξηση της λεπτίνης και η ελάττωση της γκρελίνης. Κοιμόμαστε περισσότερο, γιατί η λεπτίνη εκκρίνεται στη διάρκεια του ύπνου. Ελέγχουμε το στρες, καθώς οι ορμόνες του σταματούν την έκκριση της λεπτίνης. Περιορίζουμε τη ζάχαρη, που αυξάνει τη γκρελίνη και ελαττώνει τη λεπτίνη μέσω της ινσουλίνης. Καταναλώνουμε περισσότερο ψάρι, που αυξάνει τη δραστικότητα της λεπτίνης, και φυτικές ίνες, γιατί φαίνεται ότι ελαττώνουν την παραγωγή γκρελίνης.

 

ΧΡΕΛΙΑ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ  M.D. , M.Sc , PhD(c)
ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΗ  ΙΑΤΡΟΣ
Γ΄ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Π.Γ.Ν. «ΑΤΤΙΚΟΝ’

Print Friendly

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.